Cis Button Left18Cis Button Right18
28,10,0,50,1
600,600,60,1,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
Powered By Creative Image Slider
5556aacf55c9815f12d80bd3b270a5f8
Socialism_1
View Image
Ceb6cebfcf8dcebbceb9ceb3cebcceb1
Socialism_2
View Image

 

Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου καθιερώθηκε to 1967 από το International Board on Books for Young People και εορτάζεται στις 2 Απριλίου κάθε έτους, ημέρα γέννησης του Δανού συγγραφέα Hans Christian Andersen.

Σκοπός της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου είναι η διεθνής αλληλοκατανόηση μέσω της παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας, η διευκόλυνση των παιδιών παγκοσμίως στην πρόσβασή τους σε βιβλία, η δημιουργία των προϋποθέσεων για την έκδοση και κυκλοφορία ποιοτικών βιβλίων για τα παιδιά και τους νέους, ειδική κατάρτιση ανθρώπων με ενδιαφέρον για την παιδική και νεανική λογοτεχνία, δημιουργία ερεθισμάτων που θα προκαλέσουν συζήτηση στην αντιπαράθεση γύρω από ζητήματα παιδικής λογοτεχνίας και της λογοτεχνίας για τους νέους.

 

Στο πλαίσιο του  ετήσιου εορτασμού προβλέπεται ενημέρωση της κοινής γνώμης, των εκπαιδευτικών και των γονέων για το ρόλο του παιδικού βιβλίου στην πνευματική εξέλιξη του παιδιού.

Δυστυχώς στη χώρα μας δεν υπήρξε και δεν υπάρχει οργανωμένη κοινωνικά πολιτική για το παιδικό βιβλίο και έτσι αυτή περιορίζεται στις σπασμωδικές και μονόπλευρες παρεμβάσεις εκδοτών και εκπαιδευτικών.

Δεν υπάρχει πανελλαδικά ούτε μια βιβλιοθήκη εξειδικευμένη στο παιδικό βιβλίο, δεν υπάρχει ένα ερευνητικό κέντρο με αντικείμενο τη χρήση και την κοινωνική χρησιμότητα του παιδικού βιβλίου και την φιλαναγνωσία στην παιδική και εφηβική ηλικία, δεν υπάρχει πανελλαδικά ούτε ένα εξειδικευμένο περιοδικό για την έρευνα που αφορά το παιδικό βιβλίο και το ρόλο του στην σύγχρονη κοινωνία.

Το παιδικό βιβλίο και κυρίως η παιδική λογοτεχνία αποτελεί μέρος της πολιτιστικής μνήμης ενός λαού και ως τέτοια θα πρέπει να καλλιεργείται, να προωθείται και να εξετάζεται επιστημονικά από ερευνητικά κέντρα και μελετητές στα πανεπιστήμια, στους εμπλεκόμενους με το συγκεκριμένο αντικείμενο επιστημονικούς κλάδους.

Το παιδικό βιβλίο και όλα τα συνοδευτικά προς αυτό μέσα (κασέτες ήχου, βίντεο, δίσκοι βινυλίου, CD κλπ) έχουν τη δική τους θέση στις σχολικές και δημοτικές βιβλιοθήκες, ακόμη και στους χώρους των νηπιαγωγείων.

Η φετινή επέτειος της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου θα τιμηθεί σποραδικά από εκπαιδευτικούς και εκδοτικούς οίκους σε διάφορες πόλεις της χώρας, αλλά απουσιάζει και πάλι, όπως και γενικότερα στον τομέα της πολιτικής βιβλίου, μια επεξεργασμένη και ιεραρχημένη εθνική στρατηγική, που θα συνδέει τον πολιτισμό της φιλαναγνωσίας με τους ευρύτερους στόχους της ελληνικής κοινωνίας στον 21ο αιώνα.

 Όπως και σε άλλες παρόμοιες περιπτώσεις η πολιτική των παρεμβάσεων υπέρ του Παιδικού Βιβλίου, αντιμετωπίστηκε από την ελληνική πολιτεία και τις καθεστωτικές πολιτικές δυνάμεις της μέσα από το πρίσμα της εντονότερης εμπορευματοποίησης του στο πλαίσιο της φεστιβαλοποίησης του πολιτισμού της καθημερινότητας.

Η ελληνική πολιτεία και το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου θα πρέπει να απαλλαχτούν από τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και να προχωρήσουν σε καινοτομίες που θα φέρουν το παιδικό βιβλίο στο επίκεντρο της εκπαίδευσης των μικρών παιδιών και των εφήβων.

Η Σοσιαλιστική Προοπτική ως μια πρώτη επισήμανση προσανατολισμού σε αυτή την προσπάθεια προτείνει:

-Ένταξη του παιδικού βιβλίου με την οργάνωση βιβλιοθήκης (παιδική λογοτεχνία, εικονογραφημένα βιβλία, παραμύθια, κόμικς κ.α.) στους δημόσιους παιδικούς σταθμούς και η ίδια υποχρέωση να ισχύει και για τους ιδιωτικούς  παιδικούς σταθμούς.

-Οργάνωση των σχολικών βιβλιοθηκών και ένταξη του αποθεματικού τους στην εκπαιδευτική διαδικασία (στο σημείο αυτό ο ρόλος των εκπαιδευτικών θα είναι καθοριστικός, γεγονός που απαιτεί και τη δική τους κατάρτιση και αναβάθμιση στην παιδαγωγική των νέων μέσων)

- Οργάνωση των τμημάτων παιδικού βιβλίου σε όλες τις δημοτικές  βιβλιοθήκες της χώρας  και εκπόνηση ειδικών προγραμμάτων για την χρήση τους από γονείς και παιδιά.

-Συνεργασία με τους συλλογικούς φορείς της παραγωγής και διακίνησης βιβλίου για την καλύτερη δυνατή προώθηση του παιδικού βιβλίου.

-Προγράμματα ανανέωσης του υλικού των βιβλιοθηκών, ανταλλαγής και δωρεάς παιδικών βιβλίων και εξοικείωσης με το ηλεκτρονικό παιδικό βιβλίο από τις δημόσιες βιβλιοθήκες.

-Ίδρυση ερευνητικού κέντρου με θέμα το παιδικό βιβλίο (συνεργασία παιδαγωγών, ψυχολόγων, κοινωνιολόγων, ιστορικών, κοινωνικών ανθρωπολόγων κλπ).

- Καθιέρωση υποτροφιών σε νέους επιστήμονες για την εκπόνηση ερευνών (διδακτορικών διατριβών, ειδικών μελετών κ.α) αναφορικά με το ρόλο του παιδικού βιβλίου στη σύγχρονη κοινωνία.

Η κατάσταση που βρίσκονται τα τμήματα παιδικού βιβλίου στις δημοτικές βιβλιοθήκες της χώρας, η ελλιπής οργάνωση και ο ασήμαντος ρόλος των ίδιων των δημοτικών βιβλιοθηκών στις τοπικές κοινωνίες αναδεικνύουν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της πατρίδα μας. 

Η Σοσιαλιστική Προοπτική υπενθυμίζει ότι η  παραγωγή πλούτου, υλικού και πνευματικού, προέρχεται από τη χρήση του βιβλίου (έντυπου και στο μέλλον ηλεκτρονικού) και ως εκ τούτου θεωρεί ότι κύριο μέλημα της ελληνικής πολιτείας θα πρέπει να είναι η εξοικείωση των  Ελλήνων και Ελληνίδων από την παιδική τους ηλικία με την ανάγνωση και το βιβλίο.

 

Η χώρα χρειάζεται μια νέα κουλτούρα ανάγνωσης για να μπορέσει να προχωρήσει μπροστά…